Coax

Belangrijke eigenschappen van coaxkabel

Kwaliteit

Zoals bij alle CAI (Centrale Antenne Inrichting) componenten geldt ook voor coaxkabel dat allereerst de kwaliteit optimaal moet zijn. Gebruik daarom geen “bouwmarkt” kabel, maar altijd kabel van een gerenommeerd merk. Naast het merk is ook het KabelKeur keurmerk een garantie voor goede kwaliteit.

Demping

Een lage demping is vooral van belang bij gebruik van lange coaxkabels en hoge frequenties. Een hogere demping leidt tot een grotere verzwakking van het signaal. In een televisie CAI systeem ligt de hoogste frequentie onder de 860 MHz, de demping van coaxkabel voor televisie wordt daarom vaak opgegeven bij 860 Mhz.

Hoogfrequent afscherming

Een goede hoogfrequent afscherming is van belang om te voorkomen dat signalen buitenaf de kabel, en dus het CAI systeem, binnen kunnen dringen. Wanneer de hoogfrequent afscherming onvoldoende is dan zal de kabel als antenne gaan werken en krijgt u storingen in het beeld. De hoogfrequent afscherming wordt opgegeven in dB. De afscherming neemt af bij hogere frequenties, bij televisiekabel geeft men vaak de demping op bij 1000Mhz. Omdat de televie frequenties tot 860 Mhz lopen zal de demping dus beter zijn dan de opgegeven waarde bij 1000 Mhz.

Impedantie

Voor radio en televisie wordt kabel met een impedantie van 75 Ohm gebruikt. Voor andere toepassingen wordt vaak kabel met een impedantie van 50 Ohm gebruikt. Gebruik van kabel met een onjuiste impedantie leidt tot reflecties in de kabel en maakt de kans op storingen zeer groot.

Enkele voorbeelden van coaxkabel

KOKA 799

De KOKA799 van Hirschmann is een kwalitatief zeer goede en toch betaalbare kabel voor gebruik in huis installaties.

Demping (per 100 meter, bij 860 MHz) 18.8 dB
HF afscherming (bij 1000 MHz) > 95 dB
Impedantie 75 Ohm

Coax 12

Ook coax 12 is een kwalitatief goede coaxkabel. Maar zowel de demping als de afscherming van de KOKA 799 kabel zijn beter dan van de coax 12.

Demping (per 100 meter, bij 860 MHz) 25.2 dB
HF afscherming (bij 1000 MHz) > 75 dB
Impedantie 75 Ohm

LET OP: vaak wordt de demping van coaxkabel opgegeven bij een lagere frequentie (bijvoorbeeld 470 Mhz). Dan lijkt de kabeldemping dus lager dan deze in werkelijkheid is voor de hogere frequenties. De coax 12 heeft bij 500 MHz bijvoorbeeld een demping van 18.5 dB, terwijl je in de praktijk rekening zal moeten houden met de 25.2 dB demping. Let dus op de demping bij 860 Mhz of hoger wordt opgegeven wanneer je coaxkabel aanschaft!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Anti-spam vraag: