Antenneversterker

Antenneversterkers, ook wel huisaansluitingsversterkers of signaalversterkers genoemd, heb je in allerlei soorten en maten.ghv41mx

Eerst even iets over de kwaliteit, veruit het belangrijkste eigenschap van de antenneversterker: Kwalitatief minder goede antenneversterkers hebben onder andere een slecht ruisgetal (produceren veel ruis) en raken snel overstuurd. Toen er nog maar enkele zenders bestonden was de kans op oversturing klein, maar met het huidige zenderpark raken de meeste goedkope versterkers overstuurd omdat ze de sterkte van het totale signaal niet kunnen verwerken. Het gevolg van oversturing kan variëren van lichte ruis en af en toe strepen in beeld tot zelfs een zodanig vervormd signaal dat zenders totaal niet meer te ontvangen zijn.

Naast de reeds genoemde verschillen tussen kwalitatief goede en slechte antenneversterkers zijn er meer technische verschillen in de signaalverwerking welke van belang zijn. Daarnaast zijn ook het energieverbruik en degelijkheid natuurlijk van belang. Ook op die punten zullen low budget versterkers meestal slechter scoren. Het energieverbruik van een Hirschmann eco-power versterker is bijvoorbeeld slechts een paar Watt. Verbruikt een goedkope versterker bijvoorbeeld 10 Watt of meer, dan haal je het prijsverschil er snel uit en blijkt de “goedkope” versterker na een paar jaar dus juist veel duurder te zijn..

Er vanuit gaande dat een antenneversterker van goede kwaliteit is, zijn er een aantal andere belangrijke eigenschappen te noemen:

  • Versterking
  • Aantal uitgangen
  • Retourgeschiktheid

Versterking

De versterking van een antenneversterker wordt opgegeven in decibel (dB), net zoals de demping van passieve componenten. Het grote voordeel van het uitdrukken van de versterking en demping in decibel is dat de versterking en demping van de diverse componenten eenvoudig bij elkaar kunnen worden opgeteld. Dus versterk je het signaal bijvoorbeeld 20dB en wordt het signaal vervolgens door diverse componenten verzwakt met 18dB dan blijft er uiteindelijk een versterking van 2dB over.

In het algemeen geldt dat de versterking minimaal zo hoog moet zijn dat de demping ruim wordt gecompenseerd. Maar overdaad schaadt is hier zeker van toepassing, want door een veel te hoge versterking kunnen ontvangers overstuurd raken. Dit is ook afhankelijk van de signaalsterkte van het aangeboden signaal en de gebruikte ontvangers. Een overschot tot zo’n 10dB zal in de praktijk zelden of nooit tot problemen leiden, maar bij een overschot van bijvoorbeeld 20dB is de kans op oversturing vrij groot.

Aantal uitgangen

Een antenneversterker kan één of meerdere uitgangen hebben. Het voordeel van een antenneversterker met meerdere uitgangen is natuurlijk dat je zeer eenvoudig, zonder een verdeler te hoeven aansluiten, een CAI systeem met meerdere aansluitingen kan installeren.

Hirschmann levert versterkers voor huis CAI installaties met één, twee of vier uitgangen.

Hirschmann antenneversterkers met één of meer uitgangen:

  • 1 uitgang: diverse modellen van 21dB t/m 29dB met F-connector aansluitingen.
  • 2 uitgangen: de ZVA134 opsteekversterker met IEC in- en uitgangen. Voor het zeer eenvoudig maken van een tweede aansluiting met standaard coax-pluggen. Niet geschikt voor interactieve TV en internet.
  • 4 uitgangen: de GHV41MX antenneversterker met F-connector aansluiting (geschikt voor maximaal 6 aansluitingen). Extra voordeel van deze versterker is dat twee van de uitgangen verdeeld kunnen worden zodat je op afstand een splitsing kunt maken.

Retourgeschikt

Een belangrijk verschil tussen de versterkers is of ze retourgeschikt zijn of niet en of deze retour ook wordt versterkt. We kunnen wat retourgeschiktheid antenneversterkers dus opdelen in drie soorten:

  • Niet retourgeschikte antenneversterker.
  • Passief retourgeschikte antenneversterker.
  • Actief retourgeschikte antenneversterker.

De retour is nodig voor toepassingen als kabelinternet en interactieve TV. Dus wanneer je niet alleen informatie ontvangt, maar ook informatie via de kabel retour wilt zenden.

Niet retour geschikt

Heb je geen retour nodig, of kan de retour aansluiting vóór de versterker worden gemaakt, dan voldoet een niet retourgeschikte versterker. Voor een hedendaagse huisinstallatie is dit over het algemeen niet aan te bevelen aangezien de retour steeds vaker een vereiste is.

Passief retourgeschikt

Een antenneversterker met passieve retour kun je gebruiken wanneer je (op korte afstand) achter de versterker een retour aansluiting nodig hebt en het signaal niet wordt verdeeld.

Actief retourgeschikt

Een actief retour geschikte versterker kan het retour signaal versterken. Dit ter compensatie van demping van verdeelelementen en  relatief lange kabels. Het retoursignaal mag echter niet teveel versterkt en/of vervuild worden, je kabelmaatschappij kan je dan afsluiten om storingen in hun netwerk te voorkomen. Ook hier geldt dus zeker: overdaad schaadt!

Nog een paar opmerkingen over de retour

  • Passieve (Hirschmann) componenten, zoals verdeelelementen, aftakelementen en einddozen zijn in principe retourgeschikt. De retourdemping is hierbij gelijk aan de heengaande demping. De retour kan echter het best niet meer dan een paar dB gedempt worden, daardoor zijn o.a. de aftakkingen van multitaps en aftakelementen minder geschikt. En rijgdozen zijn in de praktijk helemaal niet retourgeschikt!
  • Zorg dat het retoursignaal zo min mogelijk wordt verzwakt voordat het bij de versterker aankomt. Behalve de signaalsterkte zal namelijk ook de kwaliteit van het signaal afnemen, en dit kan niet gecompenseerd worden door een versterker. Een kabelmodem zal om deze reden altijd op de kortst mogelijke afstand moeten worden geplaatst (van zowel versterker als overnamepunt). Voor digitale ontvangers is deze afstand niet zo kritisch, maar het aantal aftakkingen tussen het overnamepunt en de uiteindelijke ontvanger dient wel tot een minimum te worden beperkt.

4 comments on “Antenneversterker

  1. Het aansluiten van een modem gebeurd niet voor! het aop(het Ziggo punt)
    maar op! het aop door middel van een filter
    met het gebruik van de horizon media box (welke zelf een modem heeft) is ook op het aop de tv aansluiting
    retour nodig dus is er een nieuw datafilter nodig
    voorheen een umu (welke de data er af filtert voor het modem,tv uitgang geen retour dus)
    is nu de SQ601 geworden 3 uitgangen 1 voor het modem/1 voor de tv incl retour/1radio
    wel 1 nadeel ,deze heeft meer demping(bijna het zelfde als een tv splitter 3, db)

  2. Hallo H.J. Smit,

    bedankt voor de feedback!

    In het verleden werd de modem aansluiting regelmatig vóór het AOP aangesloten (door de installateurs van de kabelmaatschappijen), je ziet dat soms ook nog terug in oude installaties, ik neem aan dat dat gebeurde om eventuele problemen door het AOP voor te zijn (veel AOP’s waren in die tijd nog niet retourgeschikt en ook niet galvanisch gescheiden). Tegenwoordig is dit inderdaad niet meer van toepassing omdat de gehele installatie retourgeschikt en galvanisch gescheiden dient te zijn. En het is inderdaad zeker niet de bedoeling om het vóór het AOP aansluiten, van een modem of wat dan ook, te promoten! Om verwarring te voorkomen zal ik de betreffende passage dan ook aanpassen.

  3. Hallo
    Ik heb een HVO V38 aangesloten in de meterkast. op welke in/uitgangen moet ik nu de kabels aansluiten ?, dit is mij niet geheel duidelijk. Ik heb Eingang, Eingang MP-20 db , Ausgang, Ausgang MP-20db.
    Na deze Astro versterker is er ongeveer 15 meter kabel, hierna is een verdeelpunt, multitap ? , de Astro HFT 618.
    Op deze HFT618 komt het signaal binnen, gaat rechtstreeks naar 6 kamers, en aan het einde van de HFT618 gaat het naar boven waar het nog weer gesplitst word.
    Met name boven is het signaal belabberd. Vanaf de HFT 618 hebben alle kabels lengtes van 10m +.
    Is dit goed aangesloten ? en wat kan ik doen (aanschaffen) om dit te verbeteren ?

    Bijlage

    • Hallo Jan,

      de gebruikte componenten ken ik niet, maar dergelijke versterkers worden veel in Duitsland gebruikt en de extra -20dB in- en uitgang zijn dan bedoeld voor meetdoeleinden. Je wordt zelf geacht alleen de EINGANG en AUSGANG te gebruiken (waarschijnlijk is het ook beter de -20 in- en uitgang af te sluiten met een afsluitweerstand, al verwacht ik niet dat de huidige problemen daarmee te maken hebben).

      Op zich lijkt de configuratie, afgaande op de versterkings- en dempingswaarden op de foto’s, in orde. Met een versterking van 32dB en een maximale demping op de multitap van 17dB zou je ruim voldoende signaal over moeten houden om de genoemde kabellengtes te overbruggen. Afhankelijk van de exacte configuratie zou boven nog een keer verdelen zou ook mogelijk moeten zijn.

      Ter verduidelijking vaan de situatie eerst nog even wat vragen:

      • Je zegt dat “met name” het signaal boven belabberd is. Betekent dat dat het signaal in de 6 kamers beneden ook al niet 100% is?
      • Hoe wordt het signaal boven gesplitst? Kun je op die splitter dempingswaarden vinden?
      • Welke uitgang van de HFT 618 multitap gaat naar boven? Zo te zien zou dat de rechteruitgang op de foto moten zijn, dat zal de doorlusuitgang zijn (lage demping)
      • Betreft het analoge ontvangst of digitale ontvangst of beiden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Anti-spam vraag: